Abdul Majeed Muhammad Khalaf

Al Zaman

Syria

  Novel

Arabic

ISBN 978-9933-453-99-2  

The boat sets sails for exile, leaving a miserable East and pursuing salvation. The voices of the travellers rise to narrate their alienation, the tragedies they lived and their eternal longing for their homeland.

The journey starts with the sea, which first welcomes them warmly before flooding some of them later. Finally, those who reach the shores of the supposed salvation will try to heal by narrating memories from the East they departed.

They search for their lost dream and hope, only to find that it was just a mere illusion. They describe their experiences with human traffickers who lead them through barren roads, forests, seas, and states borders. In the West, the faces do not resemble the faces in their homeland, nor the sky is like its sky. Everything has changed, everything portends anxiety, pain, sadness, and nostalgia. Finally, the protagonists ask to return to their homeland, where they could get rid of alienation and pain.

Abdul Majeed Muhammad Khalaf was born in Qamishli (Syria) in 1978. He holds a law degree and a certificate from the Institute of Teachers Preparation in the Arabic Language section. He won the Sharjah Prize for Arab Creativity in 2010 for his novel The Smothered Voice, which was printed twice. He published several novels and books on literary criticism, and he writes for several Arab and international newspapers, magazines and websites.

الكتاب:
تفتح الأشرعة أجنحتها للسفر، للمنفى، لمغادرة شرق بائس سعياً للخلاص، لكن صوتهم يرتفع، ليروي حديث الغربة، والمآسي التي حدثت معهم، والشوق الأبدي لوطن سكن أروحهم.
تبدأ رحلتهم مع الموت إلى البحر الذي استقبلهم بحفاوة في البداية، وخنقهم بمياهه بعد ذلك، قبل أن يبلغوا شواطئ الخلاص المفترضة، حيث النهاية المرجوة، للآلام، الأحزان، القلق، الضياع، وأخيراً وليس آخراً الموت، الذي فتح ناعورة الدم لينهل من أورتهم ما طاب له، لدى محاولتهم التداوي من البعد بالبعد، لتتألم أرواحهم، فتصبح الذكريات حديثاً لأرواحهم التي غادرت الشرق لتكتوي بنار البعد.
يقطعون دروب الحياة بحثاً عن حلم ضائع، أمل ضائع، ليجدوا فردوسهم المفقود وهماً، فيمضون في تلك الدروب غير المنجزة، محاولين النأي بأنفسهم عن نار أحرقت قلوبهم، لينقلوا لنا تجاربهم مع (تجّار البشر) الذين قادوهم عبر طرقات موحشة، غابات، بحار، دول، في رحلة كان الليل واقفاً على المشهد بعينيه، ليصل الباقون إلى الغرب منهكي القوى، ولتبدأ سياط الغربة تأكل ما تبقى لهم من لحظات عمر سيقضونها هناك؛ حيث لا تشبه وجوهها الوجوه التي كانت هناك في وطنهم، ولا السماء تشبه تلك السماء، كل شيء متغيّر، كل شيء ينذر بالقلق، الألم، الحزن، الحنين، ليرتفع الصوت مرة أخرى من أبطال هذه الرواية طلباً للعودة إلى الوطن، ولملمة الذكريات بين جنبات المكان كله، للتخلص من حديث الغربة وألمها.

المؤلف عبد المجيد محمد خلف:
ولد في مدينة القامشلي سورية 1978. وأنهى تعليمه المدرسي هناك.
حاصل على إجازة في الحقوق و شهادة معهد إعداد المدرسين قسم (اللغة العربية).
حائز على جائزة الشارقة للإبداع العربي الدورة 14- عام 2010.. عن روايته (الصوت المخنوق) وطبعت الرواية في الإمارات عام 2011 وطبعة ثانية في دار الزمان سورية
2019.
له عدة مؤلفات في النقد الأدبي والرواية ويكتب في عدة صحف ومجلات ومواقع عربية ودولية في هذا الشأن.